vrijdag 24 februari 2012

Groningen Stad Centrum Poortje 1683

groningen-centrum-poortje 1683-a kerhof 8-10
groningen-centrum-poortje 1683-a kerhof 8-10
Op het A kerkhof in het centrum van Groningen vinden we Poortje uit 1683 als erfscheiding tussen nummer 8 en 10. Het poortje is aangemerkt als Rijksmonument in sluitsteen gedateerd 1683 en bekroond door een opzetstuk met een soort Gorgenenmasker en bollen, waarvan er één ontbreekt.

Op nummer 10-14 een aantal ateliers waaronder Hilda Kernell-Hettema



1 opmerking:

  1. In de relatief korte tijd dat ik het
    atelier huur -sinds zomer 2006- is er al veel aan de hand geweest met
    dat poortje. De eerste jaren was het poortje helemaal wit en waren er
    twee goudkleurige bollen. Op een moment was één van de bollen door
    vandalen kapot gegooid. Na een tijd ging ook de tweede bol eraan. Nog
    later werd het hele bovenstuk eraf gegooid en lag het aan brokken achter
    het hek. Ik dacht toen dat het nooit meer goed zou komen, maar omdat het
    poortje officieel een "monument" is, werd het helemaal gerestaureerd en
    ziet het eruit zoals het nu is, dus met twee bollen. Misschien was er
    ooit langgeleden nog een derde bol ?? Wie is eigenlijk de eigenaar? Wie
    heeft de restauratie betaald?? De gemeente of de woningbouwvereniging
    Lefier? Het zijn allemaal vragen waar ik, en mijn kollega's, graag
    antwoord op willen weten, helaas ben ik te lui geweest om mij erin te
    verdiepen (wel ooit een paar instanties opgebeld...). Het belangrijkste
    is natuurlijk dat het poortje nu behouden is en waarschijnlijk in de
    oorspronkelijke kleuren geverfd is.
    hilda kernell

    BeantwoordenVerwijderen